2010. április 2., péntek

boszorkánykonyha, avagy gyapjúfestés házilag

Fontosnak tartom még az elején megjegyezni, hogy 4, azaz négy hobbiboltban jártam, mielőtt hozzáfogtam a gyapjú megfestéséhez. Vagyis ez így nem igaz, mert 4 hobbiboltban jártam, mire végre találtam 100 grammos natúr színű, festetlen, "gyári" :) gyapjút. De ne szaladjunk ennyire előre!

Mind a négy hobbiboltban (1 debreceniben és 3 egriben) érdeklődtem, van-e, amit keresek (100 grammos sima, festetlen gyapjú); nem volt, de rendelni tudnak, egy-két héten belül megérkezik. De hát ha én MOST AKAROK nemezelni, akkor nem ér rá MAJD KÉSŐBB a bariszőr. Második kérdésem az eladókhoz a következő volt: meg tudják-e mondani, hogyan kell házilag megfesteni a gyapjút. Erre szinte mindenhol kitérő választ kaptam; egy helyen egyáltalán nem tudták, volt, ahol rendelni akartak nekem katalógusból színes gyapjút (grrrrr), de az egyik hölgy tett arra egy megjegyzést, hogy a hagyományos, legolcsóbb (?) Columbus ruhafestékkel házilag be lehet festeni. Végül az utolsó helyen, ahol próbálkoztam, tegnap végre megtaláltam, amit kerestem: mind a gyapjút, mind az információt: amit a boltban árulnak színes gyapjút, azt is ruhafestékkel van festve, tehát nyugodtan próbálkozzak otthon.

Mutatta is az eladó készségesen a festékkészletet: egy szín 150 forintba került az előbb említett márkából. Igen ám, de Anya, aki szokott batikolni, felfedezte, hogy a közeli háztartási boltban csak 80 forintba kerül ugyanaz a festék. :) A színválaszték óriási, nem számoltam, de legalább 30 féle színárnyalat közül lehet válogatni. Én citromsárgát, vízkéket, almazöldet, orgonalilát és korall színűt vettem.

Az útmutató alapján felforralt vízbe kellene beletenni a tasakban található por festéket (de mit számítanak nekem a szabályok?! :)). Fogtam öt műanyag tálkát, mindegyikbe kb. 4 deci forró vizet engedtem a csapból, és beletettem az öt tálkába az öt festéknek kb. a felét.


Három óra elteltével még csak a citromsárgán és az orgonalilán lehetett látni, hogy ez a módszer működni fog, a többi gyapjú még csak nagyon halványan színeződött el. A vízkék egyáltalán nem, ezért öntöttem hozzá kb. egy deci (a festék leírása szerint már kikevert) indigókéket.


Egy nap múlva, ma délután már látszólag szépen befogta a gombolyagokat a festék, már meg is örültem, hogy készen lett életem első házi festésű gyapjúkészlete. De sajnos korai volt az öröm: a kéket vettem ki először a tálkából, jól kicsavartam, majd hideg vízzel kiöblítettem. Az eredmény a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető kéknek, de még színnek sem: egy fél árnyalattal lett sötétebb a gyapjú a kiindulási állapotnál, amolyan halvánszürkésbarnáslilásseszínű. Visszatettem a festékbe, hátha lesz vele valami. Még egy színt megnéztem, a sárgát, ez szép pasztell színű lett. (Végre egy kis siker...) Nem vettem ki az egész gombócot a festékből, csak egy kis részét, hogy lássam, sötétedik-e még a többi az idő múlásával. A kék semmilyenszínűsége annyira elkeserített, hogy fogtam a maradék festékekporokat és beleszórtam őket a megfelelő tálkába, mert hát mit veszíthetek? :) Nem bírtam ki, és az orgonalila és korall tálkából is vettem ki egy-egy maréknyi bariszőrt, a csapnál kimostam belőlük a festéket. Korall: hát... az olyan testszínűpasztellbarackvirágszínű, a lila pedig (akárcsak a sárga) meseszép. :) Tényleg orgonalila. :) És akkor már az almazöld se maradjon ki: épphogyzöld. Ha van olyan, hogy babazöld, akkor ez olyan. :)

Holnapig benne hagyom a maradékot a festékben. Kíváncsi vagyok... Remélem, javul valamit a helyzet.

Összegzés (1.): legközelebb MINDEN SZÍNBŐL A LEGSÖTÉTEBB ÁRNYALATOT választom! :)

1 megjegyzés:

  1. Szia! Nem így kell gyapjút festeni. Elotte mindenképpen be kell pácolni pl. Citromsavval, akkor majd szépen rátapadnak a színek, a világos is. Szabad forralni is, csak a hirtelen hőmérséklet változást nem birja, illetve ne kevergetsd. Utána hagyd kihűlni a festőlében és öblítsd at jól.

    VálaszTörlés